חינוך למוגנות מינית ומיניות בריאה בגיל הרך הוא חשוב מאוד. אנחנו המבוגרים יכולים לעצב תפיסה פשוטה וחיובית הנובעת מהבנה עמוקה שהגוף הוא טוב והאיברים הפרטיים טובים וחשובים – והם פרטיים. נדגיש שמגע מתאים חשוב מאוד להתפתחות, שאנו צריכים ללמד את הילדים איפוק ויכולת לראות ולהיות אכפתיים לילד/מבוגר שמולם.
העקרון המרכזי בדרכו אנו הולכים הוא לדבר בשפה מתונה עם הילדים שלנו על מוגנות. נרצה להיות בעמדה של מתינות כדי להעביר שדר מתון ובריא כלפי העולם, גם כשאנו מלמדים את הילדים כללים וגבולות, וגם כשמדברים על מקרים פחות נעימים או מתאימים. מתינות נחוצה לנו גם כדי להקשיב לסיפור של הילד שלנו, ולא ליצור לו סיפור כפי שנתפס בעיניים שלנו, כמבוגרים, שפעמים רבות גולש לבלבול לא נכון.
בין מיניות ילדית למיניות בוגרת
מיניות ילדית שונה ממיניות בוגרת. היא מאופיינת בסקרנות, חקירה וגילוי כלפי הגוף, הן של עצמם והן של אחרים. מיניות ילדית נראית אחרת ממיניות בוגרת, מתנהגת אחרת ובעלת צרכים אחרים. פעמים רבות אנחנו חווים בלבול ומבוכה כשאנו מערבבים בין שני סוגי המיניות. חשוב לזכור ולהזכיר לעצמנו שמיניות ילדית היא טבעית, בריאה ומבורכת, ואנו לא רוצים לבלום את ההתפתחות הבריאה של הילדים שלנו. לא נרצה לכבות סקרנות ולמנוע מילד לחקור, לשאול ולגלות, ויחד עם זאת נזכור שהעובדה שהתנהגות מסוימת היא נורמלית וטבעית, לא אומרת שבכל מצב היא מותרת, ועלינו לשים גבולות וכללים.
דוגמה רווחת היא מוגנות בשירותים – במקומות רבים אנו פוגשים התמודדות בגיל הרך ואף בראשית שנות בית הספר היסודי עם הצצות בשירותים בין ילדים. באופן בסיסי זו התנהגות שלא מבהילה אותנו, ויכולה להיות קשורה לסקרנות של מיניות ילדית, אך חשוב לנו להציב גבולות וכללים. נסביר לילדים ששירותים הם מקום פרטי ולכן לא מתאים שילדים יכנסו לשם יחד. לכן אם נראה שילדים נכנסים יחד או שנכנסים לנו – נקרא מיד לגננת או למורה לעזור.
משחק או פגיעה?
התמודדות נפוצה שאנו פוגשים בגיל הרך היא משחקים בין ילדים שנראים לא מתאימים, יוצרים אצלנו תחושת אי נוחות ומעלים לעתים התלבטות האם יש פה סימן לסיפור מורכב יותר מתחת לפני השטח – האם לפנינו משחק או פגיעה?
ניעזר במקרים כאלה בסימנים שיכולים להעיד אם מדובר במשחק או בפגיעה:
התנהגות נורמלית:
- הילדים נראים שמחים
- סקרנות וחקירה בתחומים נוספים
- חברות והדדיות ללא כפייה או ניצול: חקרנות בין ילדים דומים בגיל, גוף והבנה
- הילדים מגיבים אחר כך טוב לגבולות
במקרים כאלה נעצור את המשחק, נגיב במתינות ונזכיר כללי שמירה על פרטיות.
התנהגות שדורשת תשומת לב ובירור:
- פער וניצול
- לא היה אפשר להפסיק את ה”משחק”
- לא היה רצון משותף
- חציית גבול שוב ושוב
במקרים כאלה נעצור את המשחק באופן מידי, נבקש לברר מה היה, נזכיר כללים, ונמשיך בירור במקרה הצורך להבין את הסיפור הרחב.
משפטים ודקלומים
אחד הכלים המשמעותיים איתם אנו עובדים עם ילדים הוא דקלום משפטים פשוטים בנושא מוגנות. משפטים אלו יעזרו לנו לבסס גישה חיובית. כדאי להעביר את התוכן והכללים בצורה של דקלומים חזרתיים, אפשר כמובן גם ללמד אותם ככללים עליהם חוזרים מדי פעם בפעם (המשפטים הינם בגדר המלצה):
- באיברים הפרטים של ילדים אחרים לא מסתכלים ולא נוגעים – כיון שהם פרטיים, ואם זה קורה לספר להורים/גננת
- אין משחקים מתחת לבגדים – כיון שאנחנו שומרים על הפרטיות שלנו ושל ילדים אחרים
- ילדים (בגן) גדולים הולכים לבד לשירותים
- אם קורה לי משהו רע אפנה לאמא/גננת לעזרה – ניתן דוגמאות מתי פונים לעזרה
- הלב הוא לא מחסן – לעודד שיתוף
- אין סודות מההורים/מהגננת
- בגן שלנו עוזרים לחברים – אם אנו רואים חבר/ה בצרה נספר לגננות
- הגוף שלך הוא טוב והאיברים הפרטיים שלך טובים וחשובים ופרטיים