לוגו לתת פה
‹ תפריט

מיניות ילדית – נורמלי ולא נורמלי

מאפיינים נורמליים ולא נורמליים, התאמת גיל וסימני אזהרה

מיניות ילדית מול מיניות מבוגרים

יש דבר כזה מיניות ילדית – והיא שונה משל מבוגרים. חשוב שניתן למשפט הזה להדהד. מיניות לא מתחילה בגיל ההתבגרות, עם ההתפתחות הפיזית או עם החוויה של משיכה ודחף בין בני נוער – היא מתחילה כבר משחר לידתנו. היא פשוט נראית אחרת ממיניות אצל מבוגרים. הרבה פעמים אנחנו הולכים לאיבוד ומתבלבלים כשאנו מסתכלים על מיניות של ילדים במשקפי מיניות מבוגרים, וחשוב לנו לעשות את ההפרדה.

מיניות של ילדים מאופיינת בסקרנות וחקירה כלפי הגוף, של עצמם ושל אחרים. הסקרנות והחקירה מבורכות – ילד סקרן שמגלה את העולם מתפתח בצורה בריאה. אנחנו לא רוצים לכבות את הסקרנות הזאת בשום אופן. הסקרנות והחקירה יתבטאו בגילאים שונים בצורות שונות – מגע בגוף, של עצמם ואחר כך גם של אחרים, משחקים בגילאי גן וראשית היסודי, שאלות והתעניינות, קריאה וחיפוש תמונות ואיורים, וכן הלאה.

נשים לב – למרות שהרבה מההתנהגויות הן נורמליות, זה לא אומר שאנו לא נשים כללים וגבולות. למשל – הצצה בשירותים בגילאי גן היא נורמלית לחלוטין, אך אנו נעצור את ההתנהגות ונשים כללים וגבולות. זה לא מבהיל, אך זה לא מתאים.

בין משחק לפגיעה

לא כל מגע מיני בין ילדים ייחשב כפגיעה. יש שלבים בהתפתחות בהם יש לילדים חקרנות מינית נורמלית. במקרה וילדים צעירים (גן-יסודי) נגעו אחד בשני והתנאים הבאים קיימים ייתכן כנראה ומדובר בחקרנות מינית טבעית: הילדים נראים שמחים, יש סקרנות וחקירה בתחומים נוספים, חברות והדדיות ללא כפייה או ניצול, חקרנות בין ילדים דומים בגיל, גוף והבנה, הילדים מגיבים טוב לגבולות.

במצב שכזה התערבות נכונה תהיה חינוכית – הצבת גבולות והפנמת ערכים. נסביר לילדים שהגוף הוא פרטי ולכן זו הזדמנות לחזור ולהפנים את הכללים של השמירה על פרטיות הגוף .

יש מצבים בהם התנהלות מינית בין ילדים יכולה להתחיל כמשחק או להיראות כמשחק אך החוויה היא של פגיעה. אם היה רצון משותף, היה אפשר להפסיק בכל רגע את המגע, כל הצדדים נהנו, לא היה פער גילאים/קוגניטיבי, הילדים הגיבו טוב לגבולות לאחר התערבות המבוגרים – נראה זאת כמשחק. במשחקים תנאים אלו מתקיימים. לכן אם יש בין ילדים משחק עם גוון מיני נציב גבולות “זה לא מתאים!” וניתן מענה חינוכי וערכי. אם תנאים אלו לא מתקיימים ייתכן מאוד והילד/ה חוו/תה פגיעה שמצריכה מענה מקצועי.

בכל מקרה כדאי להתייעץ עם הגורמים המקצועיים בסביבה שלכם (יועצ/ת, פסיכולוג/ית המוסד החינוכי או הרשות. קווי סיוע).

מתי צריכות להידלק נורות אדומות?

מגע ומשחק ללא רצון הדדי, פער גילאים או פער קוגניטיבי, חוסר קבלת גבולות, חוסר יכולת לעצור את המשחק וחוסר הנאה – במצבים כאלה אנחנו נרצה לברר באופן עמוק יותר את המקרה שמולנו, מעבר להפסקת ההתנהגות.

בנוסף, ישנם סימנים שונים שיכולים להעיד שילד חווה פגיעה – להרחבה על סימנים לזיהוי פגיעה לחצו כאן.

מצורפת טבלה להבחנה בין התנהגויות שונות אצל ילדים וכיצד נתייחס אליהן.

התנהגויות מתאימות ולא מתאימות אצל ילדים

ד”ר טליה אתגר (עמותת עלם)

התנהגות מחייבת התערבות מקצועית (אנו חשים לחץ)התנהגות מדאיגה (יש לנו תחושת בטן)התנהגות טבעית (אנו רגועים)
שאלות על מין לזרים למרות שההורים כבר ענו. ידע לא מותאם בנושאים מיניים. פחד וכעס סביב כל הקשור ללידה/ תינוקות/ יחסי מין.שאלות רבות על מין למרות שההורים כבר ענו ברמת הילדשאלות על איברים פרטיים, על איך ילדים באים לעולם
נגיעה בעצמה לא מתאימה ולא הולמת גיל.נגיעות באיברי מין בציבור למרות הנחייה לשמור על פרטיותם.נגיעה או שפשוף באיברי מין בזמן החתלה, התרגשות, מתח, פחד או לפני השינה.
משחקי תפקידים של בנים- בנות בתוקפנות או בהתנהגות מינית שמזכירה מיניות בוגרתהתעניינות רבה בהבדלים באיברי המין למרות שכבר הוסברסקרנות לגבי הבדלים בין גוף של בנים לשל בנות
דרישה שייגעו באיבר מינו, נגיעות באיברי אחרים בחטף או ללא רשותנגיעות באיברים של ילד/ה פחות מוכר/ת, שמירה בסוד מעיקסקרנות, הבטה ונגיעה הדדית באיברי מין על ידי ילדים מוכרים משני המינים
ניסיון להפשיט אחרים, הורת בגדים בצורה לא מתאימהעניין רב בעירום, אחרי הסבר טוב (הבדלים פיזיים, פרטיות, גבולות טובים)סקרנות לגבי תמונות ערום במחשב
זקפה מכאיבהזקפה מתמשכתזקפה
חשיפה בציבור לאחר ששמו גבול, באופן גלוי או סודי. סירוב ללבוש בגדיםהסתובבות בערום למרות אי הסכמת ההוריםחיבה להסתובב בערום, הפגנת איברים פרטיים בבית
בקשה להיכנס לשירותים עם אחריםהתעניינות רבה למרות הצבת גבולסקרנות לראות אחרים עושים צרכים
שימוש בציבור במילים גסות אחרי גבולות ברוריםהמשך שימוש אחרי הצבת גבולמילים גסות הקשורות לשירותים או אברים פרטיים
המשך מריחה אחרי הצבת גבולות ברוריםמריחת צואה על הקיר או הרצפהעניין בצואה הפרטית
כפיית אחרים להוריד בגדים, חיקוי מצבים של יחסים מיניים, קיום יחסים אמיתיים או אוראלייםמשחק תדיר למרות שנאמר “לא”, התחככות עם אופי מינימשחק “רופא חולה” או “אבא ואמא”
שימוש בכוח או כפייה להחדרת חפצים לאיברי המין הפרטיים או של אחרים. התעסקות אובססיבית.החדרת חפצים לפי הטבעת /פות העצמי או של אחרים אחרי שנאסר לעשות כךהחדרת חפצים או אצבעות לפי הטבעת/ פות העצמי מתוך סקרנות (או של אחרים במשחק הדדי מתוך סקרנות)
סקירה על אפליקציות בקרת הורים לשימוש של הילדים במסכים
סדרת סרטוני הדרכה במקרה פגיעה מינית בשיתוף נועה מימן...
בכל מקרה של פגיעה שמתגלה, וגם במקרה של חשד,...
מודל ארבעה שלבים למענה על שאלות של ילדים בנושאי...
רשימת סימנים שיכולים להעיד על פגיעה אפשרית - ומה...
סקירה קצרה על מבחר ספרים שיצאו בשנים האחרונות, והמלצות...
Scroll to Top

רוצים לדבר?

מעדיפים שנחזור אליכם?

נשמח לייעץ ולענות על כל שאלה